Nederlanders vinden versnellingsbak zonder tandwielen uit

Het Controlled Rotation System kan revolutie veroorzaken in auto- en fietsindustrie.

BEST – Vier Nederlanders hebben samen een versnellingsbak zonder tandwielen uitgevonden, ontwikkeld en gepatenteerd. Hun revolutionaire Controlled Rotation System (CRS) is simpeler en eenvoudiger dan de traditionele versnellingsbak. Het systeem is onderhoudsvrij, heeft geen smeerolie nodig, is brandstofbesparend doordat er geen wrijving tussen tandwielen optreedt en daardoor milieuvriendelijker.

De uitvinders uit de regio Eindhoven verwachten dan ook dat de nieuwe transmissie een wereldwijde verandering in de automotive industrie teweeg kan brengen.
Het systeem werkt niet met tandwielen maar met twee schijven die verbonden zijn door een sterke aandrijfriem. Met behulp van olie uit een digitaal aangestuurde hydraulische pomp en zogeheten slide elementen wordt de diameter van die schijven steeds vergroot of verkleind, waardoor een versnelling of vertraging optreedt.

De nieuwe transmissie kan toegepast worden in auto’s, maar ook in windmolens, schepen, motorfietsen en allerlei machines. ,,Deze innovatie sluit naadloos aan bij de groene economie. Dit systeem is eenvoudiger, compacter en goedkoper te produceren dan traditionele transmissies, geeft een beter rendement, biedt meer versnellingsmogelijkheden en is breed toepasbaar. Het is een totaal andere techniek dan de versnellingsbak met tandwielen die al uit de 19e eeuw stamt. Daarom mag je het gerust revolutionair noemen,” zeggen de ontwerpers. Zij stellen dat hun systeem niet te vergelijken is met de al bestaande CVT-systemen. Om hun innovatieve ideeën en nieuw bedachte technieken verder te ontwikkelen en op de markt te brengen, hebben de vier het bedrijf Parts Services Holland Ltd opgericht.

Het systeem is aanvankelijk ontwikkeld voor fietsen. Het idee ontstond toen ze zagen hoe bij wielrenner Andy Schleck in de beslissende fase van de Tour de France de ketting van zijn fiets liep nadat hij schakelde. ,,Toen dachten we: het moet maar eens afgelopen zijn met die tandwielen.” Voor de fiets heet het systeem Dual Slide Gear. Hierbij vervangen de twee schijven alle tandwielen die normaliter voor de versnellingen worden gebruikt.

Na het maken van het prototype voor de fiets hebben de vier het systeem verder ontwikkeld voor de auto. Het eerste prototype voor de automotive industrie meet 30 bij, 22 bij 18 centimeter. Het is met name geschikt voor elektrische auto’s omdat de elektromotoren bij dit systeem in een vast toerental kunnen blijven draaien. Door het systeem ook nog eens per wiel aan te drijven kan een enorme energiebesparing worden bereikt.

Meer informatie: www.partsservicesholland.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *